[Entrada 286]
Electricity! Clean and simplicity
La veritat està estructurada com una ficció.Confesso que em considero enganyat. M'explicaré. Sempre m'havia resistit a tenir un vehicle amb un motor dièsel perquè el considerava brut i sorollós, tot i que sabia que el seu rendiment era superior al de benzina, vull dir que un motor dièsel gasta menys combustible que un motor de gasolina d'una potència similar per fer un mateix recorregut. Per això tots els vehicles pesants duen motors de gasoil. A més, la vida d'un motor de gasoil és més llarga que la d'un convencional de gasolina.
Isabella Streffen, artista britànica
Fa uns 14 anys em van convèncer que els motors dièsel amb els nous filtres contaminaven menys que els de benzina i que feien fins i tot menys soroll que aquells. Així que me'n vaig comprar un que encara tinc. El meu vehicle encara té vida per a uns quants anys, però ara resulta que és un dels culpables de l'alta contaminació de les ciutats, més que els de gasolina (però si jo l'havia comprat per tot el contrari!), i que en prohibiran la circulació pel centre urbà, si més no, parcialment, almenys durant les hores punta. Suposem que és cert. No vull polemitzar sobre aquest tema, perquè crec que alguna cosa hi ha de cert.
Sembla que a Alemanya volen prohibir totalment la circulació de vehicles amb motors de combustió interna l'any 2030. Pedro Sánchez (l'actual president del govern) va anunciar que a Espanya ho prohibirien el 2040. Actualment es considera que el futur és dels vehicles amb motor elèctric, tot i que es creu que hi ha una alternativa millor que seria el vehicle amb motor d'hidrogen (que genera aigua) i que encara està per desenvolupar.
Fa entre 40 i 50 anys les companyies elèctriques britàniques volien aprofitar els problemes que donava el gas domèstic i els greus accidents que hi havia hagut a diverses ciutats (un d'ells a Barcelona, on es va ensorrar bona part d'un edifici de 10 plantes i hi van morir 18 persones) per fer-se amb els clients atemorits o preocupats per aquests riscos amb el lema amb què he titulat aquest post «Electricity! Clean and simplicity» (Electricitat! Neta i senzilla). En el cas dels motors per a cotxes i altres vehicles les coses no estan tan clares. Anem a veure-ho.
Les bateries que du el vehicle elèctric són un pes mort permanent que sol ser major que el del dipòsit de combustible ple, però això no és el més greu. El problema és que les bateries tenen una vida limitada. S'han d'anar canviant de tant en tant. Crec que la majoria dels que tenim vehicle propi hem tingut alguna vegada problemes amb la bateria i alguna vegada l'hem haguda de canviar. I que se'n fa d'aquestes bateries? Sabeu si es reciclen? El que jo en sé és que les bateries són un residu problemàtic que no es pot reciclar, ni eliminar d'una forma neta. Amb això, doncs, tenim un problema seriós del qual no se'n parla. Segurament un dels més greus.
D'on treurem l'electricitat necessària per alimentar tota aquesta flota de vehicles? Creieu que tindrem prou producció amb les renovables (que són actualment solar, eòlica, i hidràulica) per a tot plegat? Haurem de tornar a les tèrmiques i les nuclears? Sobre aquest tema també hi ha un debat obert. És un altre dels problemes seriosos dels quals no se'n parla.
Actualment, els vehicles elèctrics han de ser recarregats cada dos o tres-cents km, depenent del vehicle. Amb el meu cotxe de gasoil podria fer més de 800 km sense haver d'aturar-me a omplir el dipòsit. Generalment no trigo més de 10 minuts en omplir el dipòsit i pagar. En els vehicles elèctrics això no és tan ràpid, cal molta més estona per carregar completament les bateries, de vegades, hores, com els telèfons, i cal fer-ho amb força més freqüència.
Antigament, les diligències canviaven els cavalls a les parades per no haver d'esperar hores perquè els cavalls es refessin, una cosa similar es podria fer amb les bateries. Canviar les bateries buides per unes de completament carregades en uns pocs minuts a les estacions de servei per poder seguir viatge sense haver d'esperar perquè es carreguessin. Això només requeriria una estandardització i homologació dels sistemes de bateries de tots els vehicles, cosa que no s'ha fet, i sembla que no hi ha el més mínim interès a fer-ho.
A més, amb un vehicle de combustible fòssil puc moure'm per la major part del món conegut amb la garantia que trobaré subministrament de combustible. En canvi avui dia no totes les estacions de servei disposen de punts de recàrrega ni hi ha punts de recàrrega suficients... Ni la Xarxa elèctrica actual està prevista per poder donar aquest servei. Calen anys per tenir una xarxa de punts de recàrrega equiparable a la de distribució de combustible fòssil. I aquest és un altre dels problemes seriosos dels quals no se'n parla.
I podria seguir amb altres aspectes, com la fiabilitat dels motors o l'esperança de vida d'aquests, però ho deixaré aquí. Només volia dir que ja em van enganyar una vegada, dos, no, si us plau. Em sembla que no estem preparats per a una implantació massiva del motor elèctric als vehicles que ara cremen derivats del petroli, no m'enredeu, comprar un vehicle de tracció elèctrica em sembla encara prematur, d'aquí a 10 anys ja ho veurem.
Per no parlar dels vaixells que creuen els mars i oceans i circulen per rius i canals que també formen part d'aquest problema. Ni dels vehicles híbrids i auto recarregables, en aquest cas perquè aquests vehicles duen dos motors, un elèctric i un motor de combustió interna, i aquest darrer com ja he dit serà prohibit tard o d'hora, però per passar aquest període de transició entre el petroli i l'electricitat pot ser una bona alternativa. De fet, és la que estic estudiant.dels vaixells que creuen els mars i oceans i circulen per rius i canals que també formen part d'aquest problema. Ni dels vehicles híbrids i auto recarregables, en aquest cas perquè aquests vehicles duen dos motors, un elèctric i un motor de combustió interna, i aquest darrer com ja he dit serà prohibit tard o d'hora, però per passar aquest període de transició entre el petroli i l'electricitat pot ser una bona alternativa. De fet, és la que estic estudiant.
Una abraçada.
Electricity! Clean and simplicity
La verdad está estructurada como una ficción.Confieso que me considero engañado. Me explicaré. Siempre me había resistido a tener un vehículo con un motor diesel porque lo consideraba sucio y ruidoso, aunque sabía que su rendimiento era superior al de gasolina, quiero decir que un motor diesel gasta menos combustible que un motor de gasolina de una potencia similar para hacer el mismo recorrido. Por eso todos los vehículos pesados llevan motores de gasóleo. Además, la vida de un motor de gasóleo es más larga que la de uno convencional de gasolina.
Isabella Streffen, artista británica
Hace unos 14 años me convencieron de que los motores diesel con los nuevos filtros contaminaban menos que los de gasolina y que hacían incluso menos ruido que aquellos. Así que me compré un coche con motor diesel que aún tengo. Mi vehículo aún tiene vida para unos cuantos años, pero ahora resulta que es uno de los culpables de la alta contaminación de las ciudades, más que los de gasolina (pero si yo la había comprado por todo lo contrario!), y que prohibirán su circulación por el centro urbano, cuando menos, parcialmente, durante las horas punta. Supongamos que es cierto. No quiero polemizar sobre este tema, porque creo que algo hay de cierto.
Parece que en Alemania quieren prohibir totalmente la circulación de vehículos con motores de combustión interna en 2030. Pedro Sánchez (el actual presidente del gobierno) anunció que en España los prohibirían el 2040. Actualmente se considera que el futuro es de los vehículos con motor eléctrico, aunque se cree que hay una alternativa mejor que sería el vehículo con motor de hidrógeno (que genera agua) y que aún está por desarrollar.
Hace entre 40 y 50 años las compañías eléctricas británicas querían aprovechar los problemas que daba el gas doméstico y los graves accidentes que había habido en varias ciudades (uno de ellos en Barcelona, donde se derrumbó buena parte de un edificio de 10 plantas y murieron 18 personas) para hacerse con los clientes atemorizados o preocupados por estos riesgos con el lema con el que he titulado este post «Electricity! Clean and simplicity "(Electricidad! Limpia y sencilla). En el caso de los motores para coches y otros vehículos las cosas no están tan claras. Vamos a verlo.
Las baterías que lleva el vehículo eléctrico son un peso mueto permanente que suele ser mayor que el del depósito de combustible lleno, pero eso no es lo más grave. El problema es que las baterías tienen una vida limitada. Se han de ir cambiando de vez en cuando. Creo que la mayoría de los que tenemos vehículo propio hemos tenido alguna vez problemas con la batería y alguna vez la hemos tenido que cambiar. ¿Y que se hace de estas baterías? ¿Sabe si se reciclan? Lo que yo sé es que las baterías son un residuo problemático que no se puede reciclar, ni eliminar de una forma limpia. Con ello, pues, tenemos un problema serio del que no se habla. Seguramente uno de los más graves.
¿De dónde vamos a sacar la electricidad necesaria para alimentar toda esta flota de vehículos? Creeis que tendremos suficiente producción con las renovables (que son actualmente solar, eólica, e hidráulica) para todo? ¿Tendremos que volver a las térmicas y las nucleares? Sobre este tema también hay un debate abierto. Es otro de los problemas serios de los que no se habla.
Actualmente, los vehículos eléctricos deben ser recargados cada dos o trescientos km, dependiendo del vehículo. Con mi coche de gasóleo podría recórrer más de 800 km sin tener que detenerme a llenar el depósito. Generalmente no tardo más de 10 minutos en llenar el depósito y pagar. En los vehículos eléctricos esto no es tan rápido, es necesario mucho más tiempo para cargar completamente las baterías, a veces, horas, como los teléfonos, y hay que hacerlo con bastante más frecuencia.
Antiguamente, las diligencias cambiaban los caballos en las paradas para no tener que esperar horas para que los caballos se recuperaran, algo similar se podría hacer con las baterías. Cambiar las baterías vacías por unas de completamente cargadas en unos pocos minutos en las estaciones de servicio para poder seguir viaje sin tener que esperar para que se recargaran. Esto sólo requeriría una estandardización y homologación de los sistemas de baterías de todos los vehículos, lo cual no se ha hecho, y parece que no hay el más mínimo interés en hacerlo.
Además, con un vehículo de combustible fósil puedo moverme por la mayor parte del mundo conocido con la garantía que encontraré suministro de combustible. En cambio hoy en día no todas las estaciones de servicio disponen de puntos de recarga ni hay puntos de recarga suficientes... Ni la Red eléctrica actual está prevista para poder dar ese servicio. Se necesitan años para tener una red de puntos de recarga equiparable a la de distribución de combustible fósil. Y este es otro de los problemas serios de los que no se habla.
Y podría seguir con otros aspectos, como la fiabilidad de los motores o la esperanza de vida de los mismos, pero lo dejaré aquí. Sólo quería decir que ya me engañaron una vez, dos, no, por favor. Me parece que no estamos preparados para una implantación masiva del motor eléctrico a los vehículos que ahora queman derivados del petróleo, no me engañareis, comprar un vehículo de tracción eléctrica me parece aún prematuro, dentro de 10 años ya veremos.
Por no hablar de los barcos que cruzan los mares y océanos y circulan por ríos y canales que también forman parte de ese problema. Ni de los vehículos híbridos y auto recargables, en ese caso porque esos vehículos llevan dos motores, uno eléctrico y otro motor de combustión interna, y ese último como ya he dicho será prohibido tarde o temprano, pero para pasar este periodo de transición entre el petróleo y la electricidad puede ser una buena alternativa. De hecho, es la que estoy estudiando.
Un abrazo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada