Avís

Avís
=> Atesa la qualitat de les traduccions que fa Google translate, a partir d'ara publicaré els textos només en català. (Novembre del 2022)

dijous, 31 de gener del 2019

L'ocàs (11) --- El ocaso (11)

[Entrada 254]

L'ocàs (11)

Vull deixar amor
i somnis i paraules
que durin més que jo,
al cor dels altres.
Joana Raspall (1913- 2013)
La frase catalana «la pela és la pela» situa els diners per sobre de tot, tant per sobre de l'amistat, com per sobre de la família o, fins i tot, per sobre de l'amor. Hi ha qui diu que és la frase que defineix el tarannà català, malgrat que en si no és més que l'expressió formal d'un dels principis bàsics del capitalisme i de l'economia de mercat. Hi ha historiadors que situen l'origen del capitalisme modern a la ciutat medieval, especialment a partir del segle XI, és a dir, de l'any 1.001. Així que aquest principi de «la pela és la pela» és ben antic. Per a mi l'amor i l'amistat (i també la dignitat, l'honradesa, la solidaritat, la llibertat, la igualtat, i moltes altres coses) estan per sobre de la pela, malgrat que cregui en la separació de béns dins del matrimoni, perquè tant els matrimonis com l'amor són volàtils i no duren per sempre.

En Lore sempre es resistia a la meva ajuda financera, dient que no volia abusar de mi. Jo li deia que mentre ens estiméssim l'abús no existia, que no havia de tenir por d'abusar, que jo tenia ganes d'ajudar-lo fins on calgués. Sistemàtic com sóc, vaig anar anotant tot el que ell volia considerar un préstec i crec que encara conservo les anotacions en algun lloc. Em va quedar a deure una bona picossada i encara me la deu. Però això sempre ha estat per a mi el menys important, tot i que els pocs que coneixen aquesta història no ho han vist de la mateixa manera.

Quan va tornar d'aquell primer viatge a Cuba tot eren flors i violes, però va durar poc. El primer problema va sorgir un cap de setmana que me'n vaig anar amb la mare dels meus fills i uns amics a visitar un museu al País Basc i a gaudir d'un cap de setmana en aquelles terres. Li vaig estar enviant missatges i fotografies i ell va respondre als meus missatges amb acritud, clarament molest perquè mentre jo gaudia de la vida, ell s'havia hagut de quedar sol a casa. Jo li havia ofert de formar una parella estable i si tot anava bé anar-nos-en a viure junts, ell no ho va voler, ja que, segons deia, no sabia quant de temps podia durar això nostre i perquè no volia carregar amb l'estigma de ser el causant d'un drama familiar a casa meva. A més, sempre em deia que no volia viure per sempre a Barcelona.

Més endavant vaig saber que havia viscut prou malament la separació dels seus pares. Son pare s'havia encapritxat d'una dona força més jove que sa mare i els havia deixat. Crec que tenia força estimació pel seu pare, que això el va decebre força i ho va patir prou. Parlant amb ell es veia i s'intuïa com veia En Lore en aquella noieta que va provocar la separació. Crec que temia que algú pogués sentir per ell el mateix que ell havia sentit per aquella noia.

Temps endarrere, quan jo encara era un client, alguna vegada havíem parlat del fet que jo em sentia molt orgullós d'haver estat pare, que ho considerava una experiència única i molt satisfactòria i que ho recomanava a tothom. Ell m'havia assegurat que malgrat ser homosexual, volia criar, com a mínim, un fill. Recordo que vaig afegir ―Millor dos.― Bé, doncs aquesta va ser una de les raons que vaig adduir per anar a viure amb ell, perquè així podríem criar els seus fills, però em va respondre molt seriós ―Jo no vull tenir fills, és una responsabilitat massa gran per a mi.― No vaig entendre a què venia aquell canvi d'opinió, potser als seus estudis de psicologia o potser és que havia estat una d'aquelles coses m'havia dit per dir, una d'aquelles mentides a les quals mai m'he acostumat. Vaig intentar replicar ―Em vas dir que volies...― No em va deixar acabar. No en volia i punt. En resum, ja em podia treure del cap la formació d'una nova llar amb ell.

Si no anava a viure amb ell i si no treia a la llum la nostra relació, no veia la manera de resoldre el tema dels caps de setmana. De totes maneres vaig aconseguir passar-ne algun amb ell, però no vaig aconseguir-ho més d'un o dos cops a l'any. Sempre ell i jo sols.

Veient junts la pel·lícula «Le fate ignoranti» ('The Ignorant Fairies', aquí estrenada com El hada ignorante) va sortir de nou aquest tema, ja que hi ha un moment que la vídua retreu a qui va ser l'amant del seu marit que li havia pres l'amor d'aquell home i ell li replica «Sí, però era teu tots els caps de setmana». No va voler seguir veient pel·lícula. ―Aquests som nosaltres, això és el mateix que ens està passant a nosaltres― em va dir.

.../...

Una abraçada.








El ocaso (11)

Quiero dejar amor
y sueños y palabras
que duren más que yo,
en el corazón de los demás.
Joana Raspall (1913- 2013)
La frase catalana «la pela es la pela» (que significa que el dinero es lo más importante, que donde haya dinero que se quite lo demás) sitúa el dinero por encima de todo, tanto por encima de la amistad, como por encima de la familia o, incluso, por encima del amor. Hay quien dice que es la frase que define el carácter catalán, a pesar de que en sí no es más que la expresión formal de uno de los principios básicos del capitalismo y de la economía de mercado. Hay historiadores que sitúan el origen del capitalismo moderno en la ciudad medieval, especialmente a partir del siglo XI, es decir, del año 1.001. Así que este principio de «la pela es la pela» es muy antiguo. Para mí el amor y la amistad (y también otros valores como la dignidad, la honradez, la solidaridad, la libertad, la igualdad, y tantos otros) están por encima del dinero (la pela), aunque crea en la separación de bienes dentro del matrimonio, porque tanto los matrimonios como el amor son volátiles y no duran para siempre.

Lore siempre se resistía a mi ayuda financiera, diciendo que no quería abusar de mí. Yo le decía que mientras nos amáramos el abuso no existía, que no debía tener miedo de abusar, que yo tenía ganas de ayudarle hasta donde fuera necesario. Sistemático como soy, fui anotando todo lo que él quería considerar un préstamo y creo que aún conservo las anotaciones en algún lugar. Me quedó a deber una buena morterada y aún me la debe. Pero esto siempre ha sido para mí lo de menos, aunque los pocos que conocen esta historia no lo han visto de la misma forma.

Cuando volvió de aquel primer viaje a Cuba todo era un campo de rosas, pero duró poco. El primer problema surgió un fin de semana que me fui con la madre de mis hijos y unos amigos a visitar un museo en el País Vasco y a disfrutar de un fin de semana en aquellas tierras. Le estuve enviando mensajes y fotografías y él respondió a mis mensajes con acritud, claramente molesto porque mientras yo disfrutaba de la vida, él se había tenido que quedar solo en casa. Yo le había ofrecido de formar una pareja estable y que si todo iba bien, irnos a vivir juntos, él no quiso, ya que, según decía, no sabía cuánto tiempo podía durar lo nuestro y porque no quería cargar con el estigma de ser el causante de un drama familiar en mi casa. Además, siempre me decía que no quería vivir para siempre en Barcelona.

Más tarde supe que había vivido bastante mal la separación de sus padres. Su padre se había encaprichado de una mujer bastante más joven que su madre y les había dejado. Creo que tenía a su padre en gran estima, que eso le decepcionó mucho y lo sufrió bastante. Hablando con él se veía y se intuía como veía Lore a aquella muchachita que provocó la separación. Creo que temía que alguien pudiera sentir por él lo mismo que él había sentido por aquella chica.

Tiempo atrás, cuando yo aún era un cliente, alguna vez habíamos hablado de que yo me sentía muy orgulloso de haber sido padre, que lo consideraba una experiencia única y muy satisfactoria y que lo recomendaba a todo el mundo. Él me había asegurado que pese a ser homosexual, quería criar, como mínimo, un hijo. Recuerdo que añadí ―Mejor dos.― Bueno, pues esta fue una de las razones que aducí para irme a vivir con él, porque así podríamos criar a sus hijos, pero me respondió muy serio ―Yo no quiero tener hijos, es una responsabilidad demasiado grande para mi.― No entendí a qué venía aquel cambio de opinión, tal vez a sus estudios de psicología o quizás es que había sido una de esas cosas me había dicho por decir, una de esas mentiras a las que nunca me he acostumbrado. Intenté replicar ―Me dijiste que querías ...― No me dejó terminar. No quería y punto. En resumen, ya me podía quitar de la cabeza la formación de un nuevo hogar con él.

Si no iba a vivir con él y si no sacaba a la luz nuestra relación, no veía la manera de resolver el tema de los fines de semana. De todos modos conseguí pasar alguno con él, pero no lo conseguí más de una o dos veces al año. Siempre él y yo solos.

Viendo juntos la película «Le fate ignoranti» ('The Ignorant Fairies', aquí estrenada como El hada ignorante) salió de nuevo este tema, ya que hay un momento en que la viuda reprocha a quien fue el amante de su marido que le había quitado el amor de aquel hombre y él le replica «Sí, pero era tuyo todos los fines de semana». No quiso seguir viendo la película. ―Estos somos nosotros, esto es lo mismo que nos está pasando a nosotros― me dijo.

... / ...

Un abrazo.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada