Avís

Avís
=> Atesa la qualitat de les traduccions que fa Google translate, a partir d'ara publicaré els textos només en català. (Novembre del 2022)

dijous, 12 de novembre del 2020

Espistemologies--- Espistemologías

[Entrada 334]

Espistemologies

les Epistemologies de Sud són el reclam de nous processos de producció, de valorització de coneixements vàlids, científics i no científics, i de noves relacions entre diferents tipus de coneixement, a partir de les pràctiques de les classes i grups socials que han patit, de manera sistemàtica, destrucció, opressió i discriminació causades pel capitalisme, el colonialisme i totes les naturalitzacions de la desigualtat en què s'han desdoblat
Boaventura de Sousa Santos (1940) és un sociòleg portuguès.
Sembla que no sóc l'únic que «crítica el paradigma científic dominant que considera excloent i totalitari», El Dr. Boaventura de Sousa Santos planteja en les seves obres la crisi de la visió epistemològica dominant. En la publicitat d'una dels seus llibres es diu:
Per quina raó, en els últims dos segles, l'epistemologia occidental dominant va eliminar de la reflexió el context cultural i polític de producció i reproducció del coneixement? Com es redefinirian els debats globals actuals sobre democràcia, crisi ecològica, drets humans, alliberament de la dona, economia, etc., si partim d'un diàleg entre iguals basat en la diversitat epistemològica del món? Un llibre molt necessari en un món a què li costa renunciar al seu tradicional occidentalocentrisme.

Quines són les conseqüències d'aquesta descontextualització? Són possibles avui altres epistemologies? Quines conseqüències té el racisme en l'àmbit dels sabers en degradar com a «inferiors» els coneixements no occidentals i exagerar com «superiors» els coneixements occidentals? Aquest llibre procura donar resposta a aquestes preguntes, no conformant-se amb fer una simple crítica, sinó proposant una alternativa coneguda com Epistemologies del Sud.
Assegura que «les Epistemologies de Sud tenen molts formuladors –jo sóc un d'ells–, i no vol ser una escola.» I que «han de dialogar, argumentar, contraargumentar amb altres epistemologies. I és aquí on, al meu entendre, trobarem la seva força.»

Crec que l'essència d'aquesta proposta es podria condesar amb aquestes frases:

«Per a les Epistemologies del Sud, el colonialisme és tan important com el capitalisme.» | «La meva definició de socialisme és la de democràcia sense fi: democràcia al carrer, a la fàbrica, a la família, a l'espai públic, a l'espai mundial; cinc o sis grans espais de democratització del món. És una forma radical d'afirmar-la, però també és una manera de viure l'autonomia en relació amb la natura.» | «Les Epistemologies de Sud són l'instrument que nosaltres considerem més eficaç contra la guerra, perquè si no ampliem la conversa amb la humanitat, l'alternativa és la guerra.» | «La presència de la dona és molt forta, ja que han rebut una influència molt notable de les epistemologies feministes.» | «Per a les Epistemologies del Sud no tot el nacionalisme és reaccionari: existeix el nacionalisme dels opressors, d'una banda, i el nacionalisme dels oprimits, de l'altra.» I «per això tampoc, podem tenir la mateixa actitud general, més o menys abstracta, en contra del nacionalisme.» | «La teoria no està instigant a la pràctica, sinó que aprèn amb la pràctica; busca aprofundir alguns elements de la pràctica, porta elements de comparació amb altres experiències, d'emancipació;» | «L'intel·lectual està en el terreny que treballa amb els moviments» socials.

Ens està proposant un canvi de paradigma basat en un diàleg epistemològic mundial, on entrin tots els elements, reflexionant «creativament sobre aquesta realitat per oferir un diagnòstic crític del present que, òbviament, té com el seu element constitutiu la possibilitat de reconstruir, formular i legitimar alternatives per a una societat més justa i lliure.»

Sens dubte tot el que es planteja és complex, llarg i difícil, però sens dubte, si no ho intentem, ja ens han vençut.

Una abraçada.








Espistemologías

las Epistemologías del Sur son el reclamo de nuevos procesos de producción, de valorización de conocimientos válidos, científicos y no científicos, y de nuevas relaciones entre diferentes tipos de conocimiento, a partir de las prácticas de las clases y grupos sociales que han sufrido, de manera sistemática, destrucción, opresión y discriminación causadas por el capitalismo, el colonialismo y todas las naturalizaciones de la desigualdad en las que se han desdoblado
Boaventura de Sousa Santos (1940) es un sociólogo portugués.
Parece que no soy el único que «crítica al paradigma científico dominante que considera excluyente y totalitario», El Dr. Boaventura de Sousa Santos plantea en sus obras la crisis de la visión epistemológica dominante. En la publicidad de una de sus libros se dice:
¿Por qué razón, en los últimos dos siglos, la epistemología occidental dominante eliminó de la reflexión el contexto cultural y político de producción y reproducción del conocimiento? ¿Cómo se redefinirían los debates globales actuales sobre democracia, crisis ecológica, derechos humanos, liberación de la mujer, economía, etc., si partimos de un diálogo entre iguales basado en la diversidad epistemológica del mundo? Un libro muy necesario en un mundo al que le cuesta renunciar a su tradicional occidentalocentrismo.

¿Cuáles son las consecuencias de esta descontextualización? ¿Son hoy posibles otras epistemologías? ¿Qué consecuencias tiene el racismo en el ámbito de los saberes al degradar como «inferiores» los conocimientos no occidentales y exagerar como «superiores» los conocimientos occidentales? Este libro procura dar respuesta a estas preguntas, no conformándose con hacer una mera crítica, sino proponiendo una alternativa conocida como Epistemologías del Sur.
Asegura que «las Epistemologías del Sur tienen muchos formuladores –yo soy uno de ellos–, y no quiere ser una escuela.» Y que «tienen que dialogar, argumentar, contraargumentar con otras epistemologías. Y es ahí donde, en mi opinión, vamos a encontrar su fuerza.»

Creo que la esencia de esta propuesta se podría condesar con estas frases:

para las Epistemologías del Sur, el colonialismo es tan importante como el capitalismo.» | «mi definición de socialismo es la de democracia sin fin: democracia en la calle, en la fábrica, en la familia, en el espacio público, en el espacio mundial; cinco o seis grandes espacios de democratización del mundo. Es una forma radical de afirmarla, pero también es una manera de vivir la autonomía en relación con la naturaleza.» | «Las Epistemologías del Sur son el instrumento que nosotros consideramos más eficaz contra la guerra, porque si no ampliamos la conversación con la humanidad, la alternativa es la guerra.» | «la presencia de la mujer es muy fuerte, ya que han recibido una influencia muy notable de las epistemologías feministas.» | «para las Epistemologías del Sur no todo el nacionalismo es reaccionario: existe el nacionalismo de los opresores, por un lado, y el nacionalismo de los oprimidos, por el otro.» Y «por eso tampoco, podemos tener la misma actitud general, más o menos abstracta, en contra del nacionalismo.» | «la teoría no está instigando a la práctica, sino que aprende con la práctica; busca profundizar algunos elementos de la práctica, trae elementos de comparación con otras experiencias, de emancipación;» | «el intelectual está en el terreno que trabaja con los movimientos» sociales.

Nos está proponiendo un cambio de paradigma basado en un diálogo epistemológico mundial, donde entren todos los elementos, reflexionando «creativamente sobre esta realidad para ofrecer un diagnóstico crítico del presente que, obviamente, tiene como su elemento constitutivo la posibilidad de reconstruir, formular y legitimar alternativas para una sociedad más justa y libre.»

Sin duda todo lo que se plantea es complejo, largo y difícil, pero sin duda, si no lo intentamos, ya nos han vencido.

Un abrazo.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada