Avís

Avís
=> Atesa la qualitat de les traduccions que fa Google translate, a partir d'ara publicaré els textos només en català. (Novembre del 2022)

dijous, 6 de setembre del 2018

Educació social --- Educación social

[Entrada 233]

Educació social

Comunicar les nostres coses als altres és naturalesa; saber atendre a allò que els altres ens comuniquen, és educació.
J. W. Goethe (1749-1832)
Els entesos en aquest tema, diuen que el nostre comportament és més motivat pel que hem vist fer que per allò que ens han intentat inculcar els pares o a les escoles. Això confirma allò que ens deien de «predicar amb l’exemple».

Hi ha un seguit de coses que s’aprenen a casa, com els hàbits del menjar o d’higiene. En el meu cas tenia un exemple de com calia comportar-se i un del que calia evitar fer. Per sort el bon exemple ens el donava la mare que era qui estava majoritàriament amb nosaltres (amb els meus germans i amb mi).

Pel que fa al menjar, a mi m’han ensenyat a no deixar res al plat. L’àvia ens deia: «No patiu que no passareu gana, hi ha menjar de sobres, però us heu de menjar tot el que us poseu al plat. Val més que us poseu menys del que voleu i després repetiu, si us cal, que no que us poseu massa i després ho hàgiu de deixar, perquè el que queda a la safata o a la cassola es pot aprofitar més endavant, ja que no ho ha tocat ningú, en canvi, el que queda al plat s’ha de llançar a les escombraries. És menjar que ha tingut contacte amb la vostra saliva a través dels coberts.»

Quan era adolescent tenia un amic que mai s’acaba allò que tenia al plat. Un dia, quan ja teníem prou confiança, li ho vaig comentar, ja que xocava de front amb la política de la meva àvia, i em va respondre: «m’han ensenyat que és poc elegant deixar el plat buit, ja que indica que encara menjaries més, que t’han donat poc menjar, i que possiblement t’has quedat amb gana.» Jo en canvi, seguint els ensenyaments de la meva àvia, de vegades he de fer un autèntic esforç per acabar-me allò que tinc al plat, especialment en aquells restaurants que posen els plats ben complets.

De fet, el que tots podem fer de cara a la preservació del medi natural, és a dir, de cara a un comportament sostenible i ecològic, és consumir només allò que necessitem, que vol dir ajustar el nostre consum a una producció mínima de residus i al reaprofitament tot allò que encara és aprofitable, com el menjar que sobra d’un àpat, cosa que s’ajusta a la política de plats buits de la meva àvia.

Tot allò que ens du al consumisme, com l’elegància, el glamur, la moda («be fashion»), etc. que en realitat només alimenta la vanitat, va contra aquests principis. La meva família sap que duc la roba fins que es fa malbé, estigui passada de moda o no. Quan els comença a semblar que em passo em regalen roba per posar-me al dia amb la condició que doni a «Càritas» aquella que encara uso i està massa passada de moda. Però a mi em sembla que és mala educació, que és dilapidar recursos en un món on els recursos no sobren.

En aquest joc també hi entren totes aquelles coses que fan per destacar, per semblar allò que no ets, per estar per sobre dels altres. Com les joies, la granadura, etc. i les corbates... Ja em direu quina funció té avui en dia una corbata.

I és que és la mateixa societat la qual ens du en aquest comportament tan poc ecològic. Per això crec que cal una nova educació social, nous paradigmes de comportament, que sense dur-nos a una vida d’eremita, ens acosti a comportaments més sostenibles i ecològics, si no volem tornar a les cavernes.

Una abraçada.








Educación social

Comunicar nuestras cosas a los demás es naturaleza; saber atender a lo que los demás nos comunican, es educación.
J. W. Goethe (1749-1832)
Los entendidos en este tema, dicen que nuestro comportamiento está más motivado por lo que hemos visto hacer que por lo que nos han intentado inculcar nuestros padres y en nuestras escuelas. Eso confirma lo que nos decían de «predicar con el ejemplo».

Hay una serie de cosas que se aprenden en casa, como los hábitos en la comida o de higiene. En mi caso tenía un ejemplo de cómo había que comportarse y uno de lo que había que evitar hacer. Por suerte el buen ejemplo nos lo dio la madre que era quien estaba mayoritariamente con nosotros (con mis hermanos y conmigo).

En cuanto a la comida, a mí me han enseñado a no dejar nada en el plato. La abuela nos decía: «No os preocupéis que no pasaréis hambre, hay comida de sobra, pero os tenéis que comer todo lo que os pongáis en el plato. Es mejor que os pongáis menos de lo que deseáis y luego repitáis, si os hace falta, que no que os pongáis demasiado y después lo tengáis que dejar, porque lo que queda en la bandeja o en la cazuela se puede aprovechar más adelante, ya que no lo ha tocado nadie, en cambio, lo que queda en el plato se debe tirar a la basura. Es comida que ha tenido contacto con tu saliva a través de los cubiertos.»

Cuando era adolescente tenía un amigo que nunca se acaba lo que tenía en el plato. Un día, cuando ya teníamos bastante confianza, se lo comenté, ya que chocaba de frente con la política de mi abuela, y me respondió: «me han enseñado que es poco elegante dejar el plato vacío, ya que indica que aún comerías más, que te han dado poca comida, y que posiblemente te has quedado con hambre.» Yo en cambio, siguiendo las enseñanzas de mi abuela, a veces tengo que hacer un auténtico esfuerzo para acabarme lo que tengo el plato, especialmente en aquellos restaurantes que ponen los platos muy completos.

De hecho, lo que podemos hacer de cara a la preservación del medio natural, es decir, de cara a un comportamiento sostenible y ecológico, es consumir sólo lo que necesitamos, que significa ajustar nuestro consumo a una producción mínima de residuos y al reaprovechamiento todo lo que todavía es aprovechable, como la comida que sobra de una sentada a comer, lo que se ajusta a la política de platos vacíos de mi abuela.

Todo lo que nos lleva al consumismo, como la elegancia, el glamour, la moda («be fashion»), etc. que en realidad sólo alimenta la vanidad, va contra esos principios. Mi familia sabe que llevo la ropa hasta que se estropea, esté pasada de moda o no. Cuando les empieza a parecer que me paso me regalan ropa para ponerme al día con la condición de que dé a «Cáritas» aquella que aún uso y está muy pasada de moda. Pero a mí me parece que es mala educación, que es dilapidar recursos en un mundo donde los recursos no sobran.

En este juego también entran todas aquellas cosas que hacen para destacar, para parecer lo que no eres, para estar por encima de los demás. Como las joyas, la abalorios, etc. y las corbatas... Ya me diréis qué función tiene hoy en día una corbata.

Y es que es la misma sociedad la que nos lleva en ese comportamiento tan poco ecológico. Por eso creo que se necesita una nueva educación social, nuevos paradigmas de comportamiento, que sin llevarnos a una vida de eremita, nos acerque a comportamientos más sostenibles y ecológicos, si no queremos volver a las cavernas.

Un abrazo.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada