Avís

Avís
=> Atesa la qualitat de les traduccions que fa Google translate, a partir d'ara publicaré els textos només en català. (Novembre del 2022)

dijous, 9 d’agost del 2018

Vanitat --- Vanidad

[Entrada 229]

Vanitat

La vanitat és incompatible amb la felicitat.
Choderlos de Laclos, escriptor i militar francès (1741-1803)
Des de molt jove, potser encara adolescent, he tingut fama d'excèntric, però mai de vanitós ni de cobdiciós, encara que la meva parella em considera una mica massa estalviador, auster, és a dir, massa poc pròdig. Conec qui em diria que sóc, en aquest aspecte, massa català. Per contra la meva sogra acusava a la meva parella de massa esplèndida.

Dic que no sóc cobdiciós, perquè fins avui sempre he treballat per compte d’altres, és a dir, a sou, i mai he anat a demanar al meu cap un augment, sempre he acceptat el sou que he negociat d’entrada i els augments m’han vingut, ja sigui per pactes generals, per canvis en l’estructura de l’empresa o bé per promocions que se m’han vingut a oferir i que mai he demanat.

Tampoc he estat vanitós. Crec no m’he preocupat gaire de tenir un cotxe millor que el dels altres ni m’ha preocupat tenir un habitatge en una zona de prestigi, ni que aquest fos més luxós que el dels altres. Tampoc he lluitat per tenir a l’empresa un despatx millor o més gran o més ben equipat que el dels meus companys. Les meves preocupacions s’han centrat normalment en ser competent en la meva feina i en fer-la bé. Això no vol dir que no m’hagi equivocat més d’una vegada.

He viscut enveges entre companys, algunes les he patit. He vist la lluita per l’aparença, per semblar més que ningú, quan en realitat no hi havia res (o molt poc) al darrera. I també he vist com gent molt ben apadrinada, que sense gaire vàlua personal han arribat a les cotes més altes de l’empresa o organització.

Hi ha gent molt preocupada pel metre quadrat de despatx i per la mida i la categoria dels mobles que hi tenia. Gent que era capaç d’endeutar-se fins a les orelles per una casa més gran, o més ben situada. O per un cotxe més luxós, encara que després no els arribés a tenir diners per a les escoles dels seus fills o per a una alimentació d’una mínima qualitat. Gent que a partir del 15 o el 20 de cada mes s’havien de tancar a casa i comprar el mínim, perquè ja no els quedaven diners i havien d’esperar a final de mes per cobrar de nou, però tenien un gran cotxe i una casa envejable. A mi, que sóc dels que els agrada pagar al comptat i que mai he comprat res que no pogués pagar, sempre m’ha sobtat que hi hagi gent que visqui així.

Evidentment, no estic parlant de gent amb sous precaris que no els permeten viure, sinó de professionals com jo que guanyaven sous dignes, que els permetrien, com m’han permès a mi, viure prou folgadament, però és gent que la vanitat els ha fet estirar més el braç que la màniga. Gent que sempre han viscut amargats perquè sempre hi ha qui té un cotxe millor, una casa millor o un despatx millor. Tampoc són tants, però potser, i malgrat tot, a mi em semblen massa.

Una abraçada.








Vanidad

La vanidad es incompatible con la felicidad.
Choderlos de Laclos, escritor y militar francés (1741-1803)
Desde muy joven, tal vez aún adolescente, he tenido fama de excéntrico, pero nunca de vanidoso ni codicioso, aunque mi pareja me considera ahorrador en exceso, austero, es decir, muy poco pródigo. Conozco quien me diría que soy, en este aspecto, demasiado catalán. Por el contrario mi suegra acusaba a mi pareja de demasiado espléndida.

Digo que no soy codicioso, porque hasta hoy siempre he trabajado por cuenta de otros, es decir, a sueldo, y nunca he ido a pedir a mi jefe un aumento, siempre he aceptado el sueldo que he negociado de entrada y los aumentos me han venido, ya sea por pactos generales, por cambios en la estructura de la empresa o bien para promociones que se me han venido a ofrecer y que nunca he pedido.

Tampoco he sido vanidoso. Creo no me he preocupado mucho de tener un coche mejor que el de los otros ni me ha preocupado tener una vivienda en una zona de prestigio, ni que ésta fuera más lujosa que la de los demás. Tampoco he luchado en la empresa por tener un despacho mejor o más grande o mejor equipado que el de mis compañeros. Mis preocupaciones se han centrado normalmente en ser competente en mi trabajo y en hacerlo bien. Esto no significa que no me haya equivocado más de una vez.

He vivido envidias entre compañeros, algunas las he sufrido. He visto la lucha por la apariencia, por parecer más que nadie, cuando en realidad no había nada (o muy poco) detrás. Y también he visto como gente muy bien apadrinada, sin mucha valía personal han llegado a las cotas más altas de la empresa u organización.

Hay gente muy preocupada por metro cuadrado de despacho y por el tamaño y la categoría de los muebles que tenía allí. Gente que era capaz de endeudarse hasta las orejas por una casa más grande, o más bien situada. O por un coche más lujoso, aunque luego no les llegara el dinero para las escuelas de sus hijos o para una alimentación de una mínima calidad. Gente que a partir del 15 o el 20 de cada mes se tenían que encerrar en casa y comprar lo mínimo, porque ya no les quedaba dinero y tenían que esperar a fin de mes para cobrar de nuevo, pero tenían un gran coche y una casa envidiable. A mí, que soy de los que les gusta pagar al contado y que nunca he comprado nada que no pudiera pagar, siempre me ha sorprendido que haya gente que viva así.

Evidentemente, no estoy hablando de gente con sueldos precarios que no les permiten vivir, sino de profesionales como yo que ganaban sueldos dignos, que les permitirían, como me han permitido mí, vivir bastante holgadamente, pero es gente a la que la vanidad les ha llevado a gastar más de lo que podían. Gente que siempre han vivido amargados porque siempre hay quien tiene un coche mejor, una casa mejor o un despacho mejor. Tampoco son tantos, pero quizás, y a pesar de todo, a mí me parecen demasiados.

Un abrazo.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada